Heeft jouw vereniging een eigen Social Network?

We zijn allemaal

We zijn allemaal op zoek naar meer contactmogelijkheden met de leden in de vereniging en vragen ons telkens af of een sociaal netwerk daarbij gaat helpen. Een pagina inrichten voor de vereniging of stichting op bijvoorbeeld Facebook is dan een prima begin. Maar wat bereik je ermee?

 

Grotere zichtbaarheid

Met een Facebookpage is jouw organisatie structureel zichtbaar op een sociaal medium waar alleen al in Nederland meer dan 7 miljoen mensen een account hebben. Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan social media en een actief gebruik draagt bij aan een hogere ranking.

Daarbij is het mooi dat profielen op andere social media platforms als LinkedIn, Twitter en YouTube eenvoudig te koppelen zijn met jouw Facebookpagina. De bezoeker heeft daardoor op één plek een overzicht van alle social media activiteiten van jouw vereniging.


Informatie delen

Op Facebook deel je informatie over de doelen en activiteiten van de vereniging of stichting. En zo hou je de achterban op de hoogte. Je kunt bijvoorbeeld evenementen aankondigen als een ALV, een cursus, een open dag of een workshop. Iedereen kan zich op de pagina aanmelden en daarmee direct reclame maken voor de het evenement. Ook biedt een pagina onbeperkt ruimte om foto’s en films te plaatsen. Als je foto’s publiceert van events, dan is de kans groot dat mensen op de ‘vind ik leuk’-button klikken.


‘Vind ik leuk’

Alle posts en activiteiten kunnen worden ‘geliket’ op Facebook. Als iemand de Facebookpagina of een activiteit leuk vindt is dit weer promotie voor jouw vereniging.

Deze ‘vind ik leuk’-actie is namelijk voor alle vrienden zichtbaar, het zogenaamde sneeuwbaleffect. Als je adresgegevens invoert op de pagina zien bezoekers waar jouw vereniging of stichting zich bevindt. Bovendien kunnen bezoekers ‘inchecken’, zodat voor hun vrienden zichtbaar is dat ze bij jouw organisatie zijn. Wil je meer weten over een eigen Facebookpagina?