Is Facebook veilig voor mijn vereniging?

Dat Facebook de afgelopen jaren enorm is gegroeid, dat wisten we al. En daarmee biedt het volop kansen, want zeer waarschijnlijk zit een deel van jouw leden op dit netwerk. Maar er is ook een aantal nadelen verbonden aan het netwerk die je wel even moet weten.


Een grote berg met data

Het is niet alleen een vriendennetwerk, maar ook een enorme berg data. Het zit vol met persoonlijke gegevens waar bedrijven uit kunnen putten om je te bestoken met aanbiedingen.


Facebook maakt reclame voor concurrenten onder jouw leden

Het eerste nadeel is al heel belangrijk. Het onderscheid tussen een zakelijke of een persoonlijke pagina is iets waar velen al de fout mee ingaan. Maar ook daarna zijn er volop kleinigheidjes die het lastig maken. Denk aan de vinkjes die je handmatig uit moet zetten om te voorkomen dat niet al je informatie voor iedereen toegankelijk is.

Heb je een Facebook bedrijfspagina met veel likes? Besef dan dat jouw concurrenten daar hun voordeel mee kunnen doen. Ben je bijvoorbeeld een goede vereniging? Facebook ziet dat jouw fans interesse hebben in jouw onderwerp of beroepsgroep. De kans is groot dat jouw volgers extra advertenties te zien krijgen van jouw concurrenten. Met het opbouwen van een fan database bouw je zo ook aan een gerichte advertentie doelgroep voor je concurrenten. Is dat wat je wilt?


Doen of niet doen?

Moet je nu niets meer op Facebook doen? Zo erg is het gelukkig ook niet. Het biedt je geweldige kansen om snel met veel mensen in contact te komen. Maar besef wel dat je de data en toegang tot je fans weggeeft aan een derde partij, die je daar zelfs voor kan laten betalen.

Besef ook dat je die derde partij volop gelegenheid geeft om concurrenten te laten adverteren onder jouw fans. De spelregels zijn behoorlijk complex en wijzigen continu. Even snel op een simpele manier je bekendheid vergroten? Daarvoor moet je hier niet zijn.


Gebruik het als extra kanaal

Laat het daarom nooit de enige pijler worden onder de communicatie met je leden. Zorg voor alternatieven, zoals goede emailmarketing en directe contacten met je leden. Heb je dat op orde? Snap je goed hoe Facebook werkt? Dan kun je deze tool prima gebruiken als extra kanaal, uiteraard naast een goede website waarover je zelf de regie hebt. Misschien kunnen we je helpen meedenken met jouw communicatie?